Fleetmanagement: waar te beginnen
Je bedrijf groeit. Net als je wagenpark of andere ‘assets’. Nu is het tijd om ook
te onderzoeken hoe je slimmer kan werken. Met dezelfde resources, meer
productiviteit, hoe mooi zou dat zijn?
Fleetmanagement: wat is dat dan?
Fleetmanagement bestaat er in allerlei soorten en ‘maten’. Het meest bekende is de
traditionele vorm waarin je je wagenpark kan volgen. Fleet Management is gebaseerd op
track-and-trace GPS hardware die het mogelijk te maken real-time te zien waar je
voertuig(en) zich op dat moment bevinden. Hier lees je meer over hoe je fleetmanagement
precies kan toepassen.
Doordat je inzage hebt in de lokatie kan je alle bewegingen volgen, plannen en ingrijpen
indien mogelijk.
Kortom Fleetmanagement is een combinatie van hardware (GPS)trackers icm software
waarmee je op afstand informatie kan uitlezen en daarmee je ‘fleet’ kan managen.
Bijvoorbeeld om kosten te besparen.
Meer dan enkel het volgen
De nieuwe generatie trackers maakt het mogelijk om naast lokatie ook allerlei andere KPI’s
te monitoren. Uiteraard sterk afhankelijk wat je wil managen. In principe is alles te volgen,
auto’s, containers, schepen, machines en zelfs kinderen of huisdieren, al kan je discussiëren
of dat onder fleetmanagement valt 😉
Optimale inzet
Waar voorheen de features en KPI’s leidend waren voor fleetmanagement systemen, zie je
tegenwoordig steeds vaker een combinaties van KPI’s die ervoor zorgen dat bedrijven hun
voertuigen of assets steeds optimaler kunnen inzetten, bijv voor onderhoudsplanning.
Systeem integraties en koppelingen maken dit mogelijk. De doelstelling is daarbij leidend,
ipv wat een tracker kan. En kan het niet, dan zijn er steeds meer maatwerk toepassingen
mogelijk.
Terug naar het begin
Er zijn veel standaard systemen te krijgen. Deze zijn veelal geïntegreerd met bestaande
hardware. Op die manier heb je vaak een plug-and-play implementatie waarmee je redelijk
snel in business bent. Dit werkt vaak voor de recht-toe-recht aan vragen. Dit soort systemen
bestaan er als webapplicaties, normale applicaties of zelfs apps. Je kan natuurlijk ook zelf
iets laten ontwikkelen. Veel trackers bieden mogelijkheden om via API’s te communiceren,
op die manier kan je de informatie toepassen op een manier die voor jouw doel het beste is.
Hou er wel rekening mee dat dit soort oplossingen complexer en kostbaarder zijn, echter de
‘fit’ met je business, zeker bij complexere doelen / vragen, is meestal wel groter. Het is sterk
afhankelijk van jouw business-vraag welke aanpak het beste werkt.